Adres do katalogu internetowego

biblioteki szkolnej

 

 



 


 

Adaptacje i ekranizacje lektur, szkoła średnia:

Pan Tadeusz  https://adapter.pl/adapter-w-szkole/pan-tadeusz/

Lawa (III cz. Dziadów)  https://adapter.pl/?s=lawa

Przedwiośnie https://www.cda.pl/video/398063213

Zemsta https://www.youtube.com/watch?v=el0PtDvg2AE

Świętoszek https://www.youtube.com/watch?v=Fec3GlyoEcE

Makbet https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/makbet.html

https://www.youtube.com/watch?v=MSVxOSAEzm8  Makbet film Wajdy

Kordian https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kordian.html
film https://zaq2.pl/video/dbiyb

Wesele https://zaq2.pl/video/biyqt

Zdążyć przed Panem Bogiem
https://vod.tvp.pl/video/teatr-wojny,zdazyc-przed-panem-bogiem,46539544

Dżuma film https://www.youtube.com/watch?v=onvCcvY-JCw

Lalka https://vod.pl/filmy/lalka/w7yl887  lub

https://ebd.cda.pl/995×719/126516546

 


Czy można uciec z biblioteki? Zobaczcie,

jak wygląda biblioteczny „Escaperoom”

W poniedziałek 27 stycznia w bibliotece miała miejsce kolejna odsłona “Escapelibrary”, zabawy połączonej z treningiem wyszukiwania książek na półkach oraz powtórką z lektur, a także umiejętności współpracy i planowania. Tym razem zawitała do nas klasa 5 PNSP. Niestety nie udało się sprawdzić, czy uczniowie pamiętają treść lektur omawianych w pierwszym semestrze tego roku, ponieważ nie nie zdążyli rozwiązać wszystkich zadań i nie znaleźli kluczy do biblioteki. Do dzisiaj byliby gośćmi biblioteki, gdyby ich wychowawca się nie wstawił  😉 Aha! Nie dziwcie się, że postacie na zdjęciach są ruszone! Wszyscy cały czas byli w ruchu, szukając kolejnych wskazówek!


Ranking czytelnictwa

 


28 i 29 listopada szkolną bibliotekę odwiedziły dzieci z drugiej i trzeciej klasy Polsko- Niemieckiej Szkoły Podstawowej. Najważniejszą część  stanowił finał konkursu głośnego czytania, do którego uczniowie przygotowywali się od miesiąca. Przy ocenianiu brano pod uwagę kryteria: poprawności , głośności, intonacji i interpretacji. Jako kryterium wyodrębniono  „głośność”, ponieważ właśnie  takie natężenie głosu, aby wszyscy słyszeli i rozumieli czytany tekst,  sprawia dzieciom trudność.

W ubiegłorocznych konkursach również zwracano na to uwagę, a także w chwili ogłoszenia tegorocznego – bibliotekarka uprzedziła, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu.

Oczywiście nikt się nie bał i atmosfera konkursów była swobodna, chodziło bowiem o to, by uczniowie nauczyli się zwracać uwagę na to JAK czytają, a także, by umieli opanować swoją tremę.

W klasie trzeciej pierwsze trzy miejsca zajęli:
Dawid S., Juliusz P. oraz Kajetan S., wyróżnienia otrzymali  Adrianna M., Leon P. i Artemii T., a  pozostali nagrody pocieszenia. Nagrodami były oczywiście książki.

Dla klasy drugiej był to jeden z pierwszych poważnych konkursów, dlatego wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody. Były nimi wierszy  naszej nauczycielki Pani Aliny Żwirblińskiej pt.  „Jesienne kropelki” oraz zakładki.

Druga część spotkania została poświęcona rozliczeniu się dzieci z wypożyczonych książek i wypożyczeniu nowej lektury na jesienne popołudnia.

JB

 


Przez cały październik tego roku trwały dwa konkursy czytelnicze i zarazem plastyczne: „Namaluj ilustrację do wybranej książki” w Szkole Podstawowej Specjalnej oraz „Zaprojektuj obwolutę wybranej książki” w Polsko-Niemieckiej Szkole Podstawowej i szkołach ponadpodstawowych naszej fundacji.

W konkursie wzięło udział siedem osób – trzy z SPS i cztery z PNSP. Nagrodą za udział miała być ocena z języka polskiego oraz ekstra punkty przy ocenie semestralnej z zachowania za aktywny udział w życiu szkoły i czytelnictwo.

Do końca miesiąca spływały prace, a na początku listopada jury w składzie (kolejność alfabetyczna): Dorota Brożek, Joanna Brzastowska, Alina Żwirblińska, zdecydowało przyznać:

w klasach „a” Szkoły Podstawowej Specjalnej,

I miejsce  Oliwii N. z kl. 4
za oryginalność i świetne oddanie nastrojów postaci.

II miejsce ex aequo:
Fabianowi N. oraz Piotrowi H. z kl. 5
za kolorystykę i staranne wykonanie.

w klasach „b”:

I miejsce Erykowi W. z kl. 2 
za wykonanie, pomysł i staranność.

w Polsko-Niemieckiej Szkole Podstawowej:

I miejsce  Annie J. z kl. 6a
za  oryginalność, kompozycję, uwzględnienie wszystkich wymagań i staranne wykonanie.

II miejsce Danielowi  J. z kl. 6b
za grafikę, kompozycję i staranność.

III ex aequo:
Adamowi T. z kl. 5
za staranne wykonanie.

Janowi H. z kl. 6a
za staranne wykonanie.

12 listopada uczniowie otrzymali słodkie nagrody ufundowane przez członkinie jury w postaci tabliczek czekolady, panie polonistki wpisały im bardzo dobre i celujące oceny, a wychowawcy otrzymali prośbę o przyznanie dodatkowych punktów przy ocenie z zachowania.

GRATULUJEMY!!!

ZAPRASZAMY DO GALERII


 

 


Tak kształtowało się czytelnictwo w naszych szkołach w roku szkolnym 2018/2019.

Dziesięcioro uczniów, którzy w ciągu roku szkolnego przeczytali najwięcej książek niebędących podręcznikami, otrzymało nagrody książkowe podczas uroczystego rozdania świadectw. GRATULUJEMY!

 

 

 



 

Bijemy rekord czytania

W tym roku już po raz czwarty biliśmy rekord czytania w tym samym momencie. Czytelnicza akcja pod tym tytułem miała miejsce właśnie dziś, tj. 7 czerwca o godz.10:00 i nie przeszkodził nam w tym nawet deszcz, który padał od rana i zmoczył wszystkie parkowe trawniki i ławeczki.  Dlatego też jedną z pierwszych czynności przed rozpoczęciem „Jak nie czytam, jak czytam” było… wytarcie do sucha ławek. Deszcz już nie padał i – mimo chmur – nie spadała na nas ani jedna kropla!

Punktualnie o 10:00 spotkali się nauczycieli i uczniowie naszych wszystkich szkół i ośrodków, a także goście. Była więc młodzież z gimnazjum, liceum oraz technikum ekonomicznego, a także szkoły branżowej. Dołączyły też  dzieci z Polsko-Niemieckiej Szkoły Podstawowej, Szkoły Przysposabiającej do Pracy, przedszkolaki oraz uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej „Przystań”. Wprawdzie zabrakło naszych seniorów z Domu Opieki Społecznej,  ale przyszli do nas niektórzy uczniowie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1.

Tegoroczne „Bicie Rekordu Czytania” było jednocześnie „Biciem Rekordu Czytania Cekironka” – naszej szkolnej gazetki, chcemy bowiem ją rozreklamować wśród uczniów i zachęcić do pisania własnych felietonów bądź artykułów do następnych numerów. Rozpoczęliśmy więc  od nagrodzenia zwycięzców w konkursie wiedzy o „Cekironku” i krótkiej ankiety wśród obecnych na ten sam temat. Następnym punktem programu było pięciominutowe czytanie przyniesionych ze sobą książek, a później pierwszoklasiści zaprezentowali wiersze o zwierzętach przygotowane na konkurs recytatorski.

Ostatni element naszego święta czytelnictwa to zajęcia grupowe – uczestnicy wybierali taki sposób czytania, jaki im najbardziej odpowiada. Niektórzy wzięli udział w sztafecie z książką. Po przebiegnięciu wyznaczonego dystansu kolejni zawodnicy zasiadali na ławkach, by poczytać przygotowane powieści. Wygrywał ten, który przeczytał najwięcej stron w najkrótszym czasie.  Inni wybrali „Czytanie Emocjonalne”, tj.  czytając na głos wybrany fragment, starali się  jego treść odzwierciedlać gestami,  mimiką i modulacją głosu. Można też było uczestniczyć w „Czytaniu w Kręgu”. W tym roku czytaliśmy – jakże by inaczej – „Cekironek”. Pozostali dołączyli do grupy „Czytania Indywidualnego”, która rozłożyła się na kilku parkowych ławkach lub rozsiedli się na pufach „Kawiarenki Literackiej”, chrupali nabyte tam za symboliczne 10 gr  ciasteczka i czytali książki lub gazety wypożyczone w tejże kawiarence.

Najmłodszym oraz uczestnikom WTZ „Przystań” szkolna bibliotekarka czytała fragment „Władcy Lewawu” Doroty Terakowskiej, a później chętni recytowali wiersze.

Cała impreza trwała wypełnioną czytaniem godzinę.

Zapraszamy do GALERII

Tekst  Joanna Brzastowska
zdj. Adam Tracz
Waldemar  Rożek
Zbigniew Brzastowski

 


 



23.11.2016 – ROK SIENKIEWICZA w BIBLIOTECE

Dobiega końca rok poświęcony Henrykowi Sienkiewiczowi. Zastanawiałyśmy się, jak go uczcić. Kolejna akademia ku czci…? Konkurs wiedzy na temat…? A może rozwiązywanie krzyżówek? Postanowiłyśmy wreszcie (ja – bibliotekarka i ja – polonistka), że zaproponujemy uczniom klasy piątej zrobienie gry planszowej „Śladami Stasia i Nel”.  Pomysł został przyjęty entuzjastycznie!

Wszyscy z zapałem pracowali, przygotowując zajęcia. Piątoklasiści na polskim pilnie wyszukiwali w tekście wszystkie miejsca ważne w podróży dzieci. W bibliotece wrzała praca przy sporządzaniu makiety gry planszowej z zaznaczonym konturem Afryki. Kiedy już wstępne przygotowania dobiegły końca, spotkaliśmy się w bibliotece i rozpoczął się ważny etap tworzenia gry: wyznaczenie trasy na mapie Afryki, wykonanie pionków i kostek do gry oraz ułożenie scenariusza. Każdy miał swoje zadanie. Niektórzy pracowali samodzielnie, inni w grupach, jednak niezależnie od systemu pracy przyniosła ona świetne efekty, chociaż trzeba było na nią poświęcić sporo czasu.

Na zakończenie każda grupa przedstawiła zasady swojej gry i zaprezentowała przygotowane plansze i potrzebne akcesoria. Pionki i kostki do gry zostały wykonane z plasteliny. Jeden zestaw przedstawiał nawet Stasia, Nel i słonia! Rozgrywki zostały przeniesione na kolejną lekcję polskiego, bo już nam zabrakło czasu.

Podczas rozgrywek gry stworzone przez młodych czytelników „W pustyni i w puszczy” okazały się bardzo interesujące i emocji nie zabrakło. Teraz plansze gry ozdabiają klasową ścianę. (JK)

 

Zmień rozmiar czcionki
Contrast